Partnerzy serwisu:
Biznes

Knorr-Bremse: Myślimy globalnie, działamy lokalnie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
13-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Knorr-Bremse

Podziel się ze znajomymi:

Jacek Biłas - absolwent Wydziału Inżynierii Transportowej i Elektrycznej Politechniki Krakowskiej oraz studiów MBA w Wyższej Szkole Handlu Zagranicznego i Finansów Międzynarodowych w Warszawie, swoją karierę zawodową rozpoczął jako Naczelnik Lokomotywowni PKP w Przeworsku. Po doświadczeniach u polskiego producenta wagonów (Fabryka Wagonów Gniewczyna SA) i firmy Alstom, w 2004 roku dołączył do Knorr-Bremse Polska, gdzie pełni funkcję Prezesa Zarządu.

Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o. obchodzi w tym roku swój jubileusz - firma powstała 25 lat temu. Gratulujemy!

Dziękuję bardzo. Jednak przede wszystkim chciałbym pogratulować moim współpracownikom. To dzięki ich zaangażowaniu i wiedzy firma stała się tym, czym jest dzisiaj: wyjątkowo dobrze pozycjonowaną organizacją, która wykorzystuje międzynarodowe doświadczenie Grupy Knorr-Bremse w lokalnych rozwiązaniach, dostosowanych do potrzeb polskiego transportu kolejowego. Nasi pracownicy zawsze starają się sprostać oczekiwaniom klientów, są doskonale zorientowani w lokalnych uwarunkowaniach i potrzebach. Podsumowując: myślimy globalnie, działamy lokalnie.

Dołączył Pan do firmy w 2004 roku jako Prezes Zarządu. Jakie są Pana wspomnienia z tamtego okresu?

Z pewnością lata 90 dla polskiej gospodarki nie były łatwe. Jednak perspektywa członkostwa w Unii Europejskiej dawała wiele optymizmu, zwłaszcza w sektorze kolejowym. Przez dziesięciolecia komunizmu inwestycje w infrastrukturę kolejową były niewystarczające, a zaległości te wreszcie miały szansę zostać nadrobione. Wystarczy wspomnieć o ograniczeniu prędkości do zaledwie 80 km/h, które dotyczyło wielu tras kolejowych. Ponadto należy pamiętać, że flota pojazdów szynowych była mocno przestarzała.

Wygląda na to, że warunki, w których firma Knorr-Bremse pojawiła się w Polsce gwarantowały jej pewny sukces.

Wcale tak od początku nie było. Już kilka lat wcześniej firma próbowała zdobyć pozycję na polskim rynku przy pomocy lokalnych partnerstw. W praktyce okazało się to jednak znacznie bardziej skomplikowane niż można się było spodziewać. Założenie Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o. było drugą próbą i wtedy to znaleźliśmy się we właściwym miejscu, właściwym czasie i z właściwą koncepcją. Szybko weszliśmy na rynek z bardzo ambitnym projektem układów hamulcowych do nowych pojazdów Metropolis dla Metra Warszawskiego. Ten projekt stanowił duże wyzwanie dla naszej firmy. Jednak pozwolił nam również w dużym stopniu pokazać nasze możliwości: doskonałą jakość i wysoką niezawodność realizacji. Jako jeden z nowych graczy, wprowadziliśmy do naszego kraju innowacyjne technologie, przynosząc korzyści polskim producentom nie tylko w postaci lepszej jakości pojazdów, ale także poprzez obniżenie kosztów cyklu życia taboru. Dzięki swojemu doświadczeniu Knorr-Bremse okazał się cennym partnerem w homologacji polskich pojazdów dla projektów eksportowych.

Dzisiaj Knorr-Bremse jest nieodłączną częścią polskiego rynku kolejowego. Czym firma się wyróżnia?

Liczby mówią same za siebie: ponad 1500 ciężkich pojazdów szynowych, przeszło 1000 tramwajów i niemal 500 lokomotyw, wyposażonych w urządzenia i systemy naszej firmy, podkreślają jej znaczący wpływ na kształtowanie tego sektora. Jednym z kluczowych projektów była dostawa systemów hamulcowych i drzwiowych dla, dobrze znanych wszystkim, pociągów Pendolino. W ciągu ostatnich dwóch dekad firma przeszła imponującą ewolucję. Od początków w Chrzanowie, przez Katowice i Przemyśl, aż po obecną lokalizację w Krakowie, firma systematycznie zwiększała swoją obecność i zasięg w naszym kraju. Świadczy o tym wzrost sprzedaży z 2 mln zł w 2004 roku do ponad 260 mln zł w roku ubiegłym.

Jakie ma Pan refleksje związane z jubileuszem firmy?

Z jednej strony dostrzegamy dotychczasowy sukces naszej ciężkiej pracy a z drugiej strony stanowi on motywację do dalszego uczestnictwa w dynamicznie rozwijającym się rynku kolejowym w Polsce. Dlatego odnoszę się wprost, do systemów najwyższej klasy. To nie przypadek, że nowy system kontroli opóźnienia hamowania Knorr-Bremse został po raz pierwszy przetestowany na torze testowym w Polsce oraz w pojeździe testowym Impuls firmy Newag. Pierwsze jazdy testowe z pojazdem pasażerskim również odbyły się w Polsce. Nasz rynek jest bardzo mocno zorientowany na innowacyjne technologie i postęp, z czego możemy być słusznie dumni. Jako firma mamy mocno ugruntowana pozycję w branży i jesteśmy dumni z naszego ponad 90-procentowego udziału w rynku układów hamulcowych. Naszym klientom jesteśmy w stanie dostarczać w zasadzie wszystkie produkty z portfolio Grupy Knorr-Bremse.

Ale liczy się nie tylko aspekt biznesowy?

Dokładnie. Uważamy się za część lokalnej społeczności. Zaangażowanie w życie lokalnych społeczności i wsparcie osób potrzebujących jest ważnym elementem kultury organizacyjnej. Firma zachęca również swoich pracowników do aktywnego i osobistego udziału w inicjatywach społecznych, takich jak zbiórka żywności i innych potrzebnych produktów w ramach projektów Szlachetnej Paczki czy udział w charytatywnym biegu Business Run.

Kiedy ma Pan okazję rozmawiać ze swoimi współpracownikami w innych krajach Europy, jakie jest ich zdanie na temat polskiego rynku transportu kolejowego?

Opinia o polskim transporcie kolejowym jest dość dobra. Po Niemczech i tuż przed Francją, Polska jest drugim co do wielkości rynkiem przewozów towarowych w Europie. Transport międzynarodowy stanowił 31 procent z 62 miliardów tonokilometrów w 2022 roku. Na poziomie 22 procent, udział transportu międzynarodowego jest znacznie wyższy niż średnia europejska wynosząca 18 procent. Udział ten prawdopodobnie jeszcze wzrośnie, dzięki realizowanym projektom terminali towarowych, w szczególności w portach na Morzu Bałtyckim.

W ubiegłym roku Knorr-Bremse w Polsce świętowało kolejny kamień milowy w rozwoju - otwarcie jednostki w Rzeszowie. Co oznacza dla firmy ta inwestycja?

Tak, otworzyliśmy tam nowy zakład produkcyjno–usługowy, co wiąże się z krótszym czasem reakcji na potrzeby naszych polskich klientów. Usługi są świadczone przez lokalne centrum serwisowe, specjalizujące się w kompleksowych usługach serwisowych hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych dla pojazdów szynowych. Pozostałe aktywności to produkcja systemów i wyposażenia Power Electric, czyli elementów wyposażenia elektrycznego dla pojazdów szynowych, HVAC, wytwarzający systemy klimatyzacji oraz EVAC, gdzie montowane są systemy sanitarne.

I na koniec: Czy jest coś, co chciałby Pan poprawić w polskim systemie kolejowym?

Inwestycje poczynione w polskim systemie kolejowym w ostatnich latach są znaczące i zdecydowanie należy je docenić. Nie możemy jednak tracić tempa, dlatego konieczna jest praca nad szybszym postępem w zwiększaniu prędkości linii kolejowych. Wciąż pozostajemy w tyle za średnimi wskaźnikami, w porównaniu do pozostałej części Europy, zwłaszcza w transporcie towarowym.

Informacja o Knorr-Bremse:

Knorr-Bremse to światowy lider rynku i technologii systemów hamulcowych oraz innych systemów dla pojazdów szynowych i użytkowych. Produkty Knorr-Bremse przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa i wydajności energetycznej w transporcie szynowym i drogowym na całym świecie. 33 000 pracowników w ponad 100 lokalizacjach, w około 30 krajach opracowuje i produkuje innowacyjne rozwiązania i usługi, które spełniają najwyższe standardy technologiczne. W 2023 r. obie dywizje Knorr-Bremse uzyskały łącznie przychody w wysokości około 7,9 mld euro. Od prawie 120 lat Knorr-Bremse przoduje w zakresie innowacyjnych rozwiązań w swoim zakresie produktów, przyczyniając się do rozwoju technologii mobilnych i transportowych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Prawo i polityka

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Knorr-Bremse: To będzie bardzo dobry okres dla kolei w Polsce

Biznes

Knorr-Bremse: To będzie bardzo dobry okres dla kolei w Polsce

Rynek Kolejowy 10/2014 27 listopada 2014

Zobacz również:

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Prawo i polityka

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Knorr-Bremse: To będzie bardzo dobry okres dla kolei w Polsce

Biznes

Knorr-Bremse: To będzie bardzo dobry okres dla kolei w Polsce

Rynek Kolejowy 10/2014 27 listopada 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5