Jacek Biłas - absolwent Wydziału Inżynierii Transportowej i Elektrycznej Politechniki Krakowskiej oraz studiów MBA w Wyższej Szkole Handlu Zagranicznego i Finansów Międzynarodowych w Warszawie, swoją karierę zawodową rozpoczął jako Naczelnik Lokomotywowni PKP w Przeworsku. Po doświadczeniach u polskiego producenta wagonów (Fabryka Wagonów Gniewczyna SA) i firmy Alstom, w 2004 roku dołączył do Knorr-Bremse Polska, gdzie pełni funkcję Prezesa Zarządu.
Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o. obchodzi w tym roku swój jubileusz - firma powstała 25 lat temu. Gratulujemy!
Dziękuję bardzo. Jednak przede wszystkim chciałbym pogratulować moim współpracownikom. To dzięki ich zaangażowaniu i wiedzy firma stała się tym, czym jest dzisiaj: wyjątkowo dobrze pozycjonowaną organizacją, która wykorzystuje międzynarodowe doświadczenie Grupy Knorr-Bremse w lokalnych rozwiązaniach, dostosowanych do potrzeb polskiego transportu kolejowego. Nasi pracownicy zawsze starają się sprostać oczekiwaniom klientów, są doskonale zorientowani w lokalnych uwarunkowaniach i potrzebach. Podsumowując: myślimy globalnie, działamy lokalnie.
Dołączył Pan do firmy w 2004 roku jako Prezes Zarządu. Jakie są Pana wspomnienia z tamtego okresu?
Z pewnością lata 90 dla polskiej gospodarki nie były łatwe. Jednak perspektywa członkostwa w Unii Europejskiej dawała wiele optymizmu, zwłaszcza w sektorze kolejowym. Przez dziesięciolecia komunizmu inwestycje w infrastrukturę kolejową były niewystarczające, a zaległości te wreszcie miały szansę zostać nadrobione. Wystarczy wspomnieć o ograniczeniu prędkości do zaledwie 80 km/h, które dotyczyło wielu tras kolejowych. Ponadto należy pamiętać, że flota pojazdów szynowych była mocno przestarzała.
Wygląda na to, że warunki, w których firma Knorr-Bremse pojawiła się w Polsce gwarantowały jej pewny sukces.
Wcale tak od początku nie było. Już kilka lat wcześniej firma próbowała zdobyć pozycję na polskim rynku przy pomocy lokalnych partnerstw. W praktyce okazało się to jednak znacznie bardziej skomplikowane niż można się było spodziewać. Założenie Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o. było drugą próbą i wtedy to znaleźliśmy się we właściwym miejscu, właściwym czasie i z właściwą koncepcją. Szybko weszliśmy na rynek z bardzo ambitnym projektem układów hamulcowych do nowych pojazdów Metropolis dla Metra Warszawskiego. Ten projekt stanowił duże wyzwanie dla naszej firmy. Jednak pozwolił nam również w dużym stopniu pokazać nasze możliwości: doskonałą jakość i wysoką niezawodność realizacji. Jako jeden z nowych graczy, wprowadziliśmy do naszego kraju innowacyjne technologie, przynosząc korzyści polskim producentom nie tylko w postaci lepszej jakości pojazdów, ale także poprzez obniżenie kosztów cyklu życia taboru. Dzięki swojemu doświadczeniu Knorr-Bremse okazał się cennym partnerem w homologacji polskich pojazdów dla projektów eksportowych.
Dzisiaj Knorr-Bremse jest nieodłączną częścią polskiego rynku kolejowego. Czym firma się wyróżnia?
Liczby mówią same za siebie: ponad 1500 ciężkich pojazdów szynowych, przeszło 1000 tramwajów i niemal 500 lokomotyw, wyposażonych w urządzenia i systemy naszej firmy, podkreślają jej znaczący wpływ na kształtowanie tego sektora. Jednym z kluczowych projektów była dostawa systemów hamulcowych i drzwiowych dla, dobrze znanych wszystkim, pociągów Pendolino. W ciągu ostatnich dwóch dekad firma przeszła imponującą ewolucję. Od początków w Chrzanowie, przez Katowice i Przemyśl, aż po obecną lokalizację w Krakowie, firma systematycznie zwiększała swoją obecność i zasięg w naszym kraju. Świadczy o tym wzrost sprzedaży z 2 mln zł w 2004 roku do ponad 260 mln zł w roku ubiegłym.
Jakie ma Pan refleksje związane z jubileuszem firmy?
Z jednej strony dostrzegamy dotychczasowy sukces naszej ciężkiej pracy a z drugiej strony stanowi on motywację do dalszego uczestnictwa w dynamicznie rozwijającym się rynku kolejowym w Polsce. Dlatego odnoszę się wprost, do systemów najwyższej klasy. To nie przypadek, że nowy system kontroli opóźnienia hamowania Knorr-Bremse został po raz pierwszy przetestowany na torze testowym w Polsce oraz w pojeździe testowym Impuls firmy Newag. Pierwsze jazdy testowe z pojazdem pasażerskim również odbyły się w Polsce. Nasz rynek jest bardzo mocno zorientowany na innowacyjne technologie i postęp, z czego możemy być słusznie dumni. Jako firma mamy mocno ugruntowana pozycję w branży i jesteśmy dumni z naszego ponad 90-procentowego udziału w rynku układów hamulcowych. Naszym klientom jesteśmy w stanie dostarczać w zasadzie wszystkie produkty z portfolio Grupy Knorr-Bremse.
Ale liczy się nie tylko aspekt biznesowy?
Dokładnie. Uważamy się za część lokalnej społeczności. Zaangażowanie w życie lokalnych społeczności i wsparcie osób potrzebujących jest ważnym elementem kultury organizacyjnej. Firma zachęca również swoich pracowników do aktywnego i osobistego udziału w inicjatywach społecznych, takich jak zbiórka żywności i innych potrzebnych produktów w ramach projektów Szlachetnej Paczki czy udział w charytatywnym biegu Business Run.
Kiedy ma Pan okazję rozmawiać ze swoimi współpracownikami w innych krajach Europy, jakie jest ich zdanie na temat polskiego rynku transportu kolejowego?
Opinia o polskim transporcie kolejowym jest dość dobra. Po Niemczech i tuż przed Francją, Polska jest drugim co do wielkości rynkiem przewozów towarowych w Europie. Transport międzynarodowy stanowił 31 procent z 62 miliardów tonokilometrów w 2022 roku. Na poziomie 22 procent, udział transportu międzynarodowego jest znacznie wyższy niż średnia europejska wynosząca 18 procent. Udział ten prawdopodobnie jeszcze wzrośnie, dzięki realizowanym projektom terminali towarowych, w szczególności w portach na Morzu Bałtyckim.
W ubiegłym roku Knorr-Bremse w Polsce świętowało kolejny kamień milowy w rozwoju - otwarcie jednostki w Rzeszowie. Co oznacza dla firmy ta inwestycja?
Tak, otworzyliśmy tam nowy zakład produkcyjno–usługowy, co wiąże się z krótszym czasem reakcji na potrzeby naszych polskich klientów. Usługi są świadczone przez lokalne centrum serwisowe, specjalizujące się w kompleksowych usługach serwisowych hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych dla pojazdów szynowych. Pozostałe aktywności to produkcja systemów i wyposażenia Power Electric, czyli elementów wyposażenia elektrycznego dla pojazdów szynowych, HVAC, wytwarzający systemy klimatyzacji oraz EVAC, gdzie montowane są systemy sanitarne.
I na koniec: Czy jest coś, co chciałby Pan poprawić w polskim systemie kolejowym?
Inwestycje poczynione w polskim systemie kolejowym w ostatnich latach są znaczące i zdecydowanie należy je docenić. Nie możemy jednak tracić tempa, dlatego konieczna jest praca nad szybszym postępem w zwiększaniu prędkości linii kolejowych. Wciąż pozostajemy w tyle za średnimi wskaźnikami, w porównaniu do pozostałej części Europy, zwłaszcza w transporcie towarowym.
Informacja o Knorr-Bremse:
Knorr-Bremse to światowy lider rynku i technologii systemów hamulcowych oraz innych systemów dla pojazdów szynowych i użytkowych. Produkty Knorr-Bremse przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa i wydajności energetycznej w transporcie szynowym i drogowym na całym świecie. 33 000 pracowników w ponad 100 lokalizacjach, w około 30 krajach opracowuje i produkuje innowacyjne rozwiązania i usługi, które spełniają najwyższe standardy technologiczne. W 2023 r. obie dywizje Knorr-Bremse uzyskały łącznie przychody w wysokości około 7,9 mld euro. Od prawie 120 lat Knorr-Bremse przoduje w zakresie innowacyjnych rozwiązań w swoim zakresie produktów, przyczyniając się do rozwoju technologii mobilnych i transportowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.